Tips Sebelum, Semasa dan Selepas Majlis Perkahwinan

Oleh : Malique (MR.Photo)

Hai semua. Rasanya dah lama saya tak post enteri dalam blog ni. Rasa rindu yang teramat sangat. Jutaan maaf pada yang selalu view blog ni tapi masih tak update enteri ini. Kami agak sibuk kebelakangan ini menguruskan tugas harian dan shoot wedding di Negeri Sembilan dan Johor. Pada yang masih setia, kami ucapkan jutaan terima kasih yang tak terhingga.

Untuk enteri pertama Jun 2012 ini, saya nak bagi sedikit tips persediaan awal sebelum , semasa dan selepas berlangsungya majlis perkahwinan anda. Saya juga mengalu-alukan kepada anda semua sama ada yang belum berkahwin mahupun yang sudah berkahwin memberi pandangan dan cadangan untuk tajuk enteri ini dalam ruangan chat disebelah. 

Sebuah majlis yang sempurna dan meriah adalah idaman setiap pasangan yang bakal mendirikan rumahtangga. Pendek kata, anda dan pasangan semestinya tidak mahu ada sebarang cacat cela dalam majlis anda nanti. Banyak aspek yang perlu diberi perhatian untuk memastikan segala persiapan tidak akan ada kekurangan. Namun, walaupun persediaan rapi telah dibuat, anda harus bersedia dengan sebarang kemungkinan yang bakal berlaku agar anda dan pasangan tidak tertekan semasa majlis mahupun selepas majlis berlangsung. 

Sebenarnya persediaan untuk majlis perkahwinan perlulah bemula dari awal lagi. Menyediakan satu majlis perkahwinan yang meriah bukanlah sesuatu yang mudah kerana ia melibatkan kos dan komitmen yang tinggi bukan sahaja dari pengantin, malah dari keluarga, teman-teman, jiran-jiran dan orang-orang penting lain yang terlibat seperti catering, DJ, Hotel, Butik Pengantin, Photographer, Videographer, Penaja-penaja dan sebagainya. Bagi yang berduit, khidmat wedding planner akan banyak membantu mereka dalam persediaan perkahwinan.

1. Persediaan Sebelum Majlis - Persediaan sebelum majlis adalah sangat penting kerana ianya merupakan penentu aras kejayaan sesuatu majlis itu. Banyak aspek yang perlu diberi perhatian seperti khidmat wedding planner, khidmat butik pengantin, khidmat caterer, khidmat jurugambar, khidmat canopy, pengacara majlis, DJ, Kad kahwin, Barang Hantaran, Duit Hantaran, Tema pakaian, Banner, Bunting, Khidmat hotel atau Dewan dan sebagainya. Banyak kan? jangan panik dengan situasi ini. Buat perancangan rapi dan sentiasalah mengadakan perbincangan dengan pasangan, keluarga mahupun pihak-pihak ketiga yang saya maksudkan diatas. Tapi elakkan perbincangan last minute kerana banyak perkara yang akan tertinggal dan terlupa jika last minute. Tambahan, anda tidak akan dapat harga terbaik untuk setiap khidmat-khidmat diatas atau mungkin anda tidak akan dapat langsung perkhidmatan itu.

Walaupun anda telah melantik seorang wedding planner untuk majlis anda, perlu juga anda pastikan ada salah seorang dari keluarga anda yang akan memantau dan mengawal majlis anda. Banyak perkara yang tidak dijangkakan boleh berlaku contohnya wedding planner dan pembantunya terlibat dalam kemalangan. At least anda sentiasa ada backup planning dan bersedia dengan plan B. Bergitu juga jika anda tidak ada wedding planner, anda perlu pastikan ada orang lain yang akan mengetuai perjalanan majlis anda supaya majlis tidak menjadi ‘cacar merba’. 

Barang-barang hantaran pula kalau boleh beli sedikit demi sedikit sehinggalah lengkap semuanya sebelum majlis. Bagi yang tidak mempunyai kekuatan sumber kewangan, cara tadi amat baik dipraktikkan berbanding membeli sekaligus barang hantaran. bergitu juga dengan wang hantaran, simpan dan jimatkan perbelanjaan harian agar dapat menyediakan jumlah seperti yang dipersetuji oleh kedua-dua pihak. kalau boleh, elakkan dari meminjam dari bank kerana ia sedikit sebanyak mengganggu kehidupan selepas berkahwin nanti. Namun jika tiada pilihan dan anda sudah membuat perancangan terbaik, tiada masalah untuk meminjam dari bank untuk berkahwin. 

Persediaan lain juga perlu awal agar pada hari kejadian caterer tidak datang lambat, photographer tidak tersesat jalan, mak andam tak datang selepas tok kadi sampai, kad kawen siap sehari sebelum majlis, baju nikah tak siap-siap dan sebagainya. Semua kejadian diatas memang terjadi dan sebagai photographer, dah banyak pengalaman yang saya lalui dan saya dengar dari sahabat-sahabat. Pada yang ada pengalaman lain, boleh kongsikan di ruangan chat di sebelah. 

2. Semasa Majlis - Semasa majlis berjalan, anda dan pasangan anda adalah orang yang sepatutnya tidak lagi sibuk-sibuk didapur atau mengarah itu dan ini. Anda sebagai pengantin sepatutnya telah melantik seorang pembantu yang dalam kata lain ‘pengarah program’ pada majlis itu. Dia akan mengambil alih setiap tugasan anda dan anda hanya perlu relaks dan bersiap sedia untuk diraikan sahaja. Anda kan raja sehari, jadi perlu jadi raja dan permaisuri yang tenang dan sentiasa mengukir senyuman untuk dipotraitkan oleh jurugambar dan menerima ucapan tahniah dari sanak saudara, teman-teman dan tetamu yang hadir.

3. Selepas Majlis - Selepas majlis juga perlu diberi perhatian. Kalau boleh, selepas majlis anda tidak akan dibebani dengan pelbagai masalah seperti bayaran tertangguh, perbelanjaan terlebih dan sebagainya. Perlu diingatkan bahawa anda berkahwin untuk memikul amanah dan tanggungjawab, jadi dalam mengatur majlis perkahwinan, perlu pastikan bahawa anda tidak terlalu berlebih-lebihan bagi mengelakkan beban hutang (kecuali yang mendapat tajaan). Kehidupan yang sebenar bermula selepas majlis perkahwinan. Anda perlu fikir untuk membeli rumah, kenderaan, perabut dan sebagainya. Perancangan perlu betul agar masa depan anda dan pasangan serta anak-anak akan lebih terjamin.

So sahabat-sahabat sekalian, macam mana? membantu tak? ada banyak lagi yang boleh dikongsikan oleh anda semua. rajin-rajinkan diri untuk explore dan bertanya kepada teman-teman yang sudah mendirikan rumahtangga. lain padang lain belalang, lain orang lain pengalamannya. Semoga enteri ini membantu anda untuk memabuat persediaan. Yang paling penting, buat check list untuk persediaan anda, jangan sampai ada yang tertinggal dan rancanglah sebuah majlis mengikut kemampuan diri, bukan mengikut trend atau untuk menunjuk-nunjuk. Terima kasih semua kerana sudi membaca dan follow blog ini.