FOTOGRAFI PERKAHWINAN : PHOTOGRAPHER MOMENT ATAU PHOTOGRAPHER MODEL?


oleh : Malique (MR. Photo)

Salam Pertemuan. Terima kasih kerana sudi membaca ruangan posting ini. Seperti biasa saya akan berkongsi pandangan dan pengalaman saya dalam bidang fotografi yang tak seberapa ini dan yang boleh juga saya istilahkan diri saya sebagai pemerhati trend dan style photographer masa kini.

Tentu ramai yang pernah lihat style modeling photoshoot yang terpapar diruangan iklan, majalah dan billboard di tepi-tepi jalanraya dan lebuhraya. Menarik bukan? dengan possing yang sesuai serta ‘ada style’ untuk memperagakan produk syarikat yang diwakili masing-masing. Strategi menggunakan subjek yang sesuai untuk sesuatu produk yang diwakili adalah startegi yang baik kerana ia mampu menarik perhatian dan minat pelanggan supaya membeli produk mereka di pasaran. Ia boleh dianggap sebagai persaingan hebat antara syarikat-syarikat pengeluar dengan menggunakan ‘iklan bisu’ dan hanya perlu menggunakan subjek dan kata-kata manis sehingga mencairkan hati setiap yang melihat.

Subjek yang biasa digunakan untuk memperagakan produk masing-masing adalah sama ada seorang model ataupun artis-artis terkenal. Biasanya untuk lebih cepat laris, golongan artis yang biasa digunakan. Guna bukan sebarang guna, tapi ‘masyukkkkk’.

Kenapa saya bercerita tentang produk dan pengiklanan? apa kaitan dengan fotografi perkahwinan? mai saya cerita. Sama ada anda perasan atau tidak style possing wedding photographer pada ketika ini lebih kepada possing modeling. Pandang kanan, pandang kiri, pandang atas dan pandang mana-mana sahaja la tanpa memandang kamera. Adakah ianya salah? TIDAK salah. Idea dan kreativiti masing-masing. kalau pengantin suka, buat je. 

Apa pandangan saya terhadap modeling possing style? Saya juga kadang-kadang ambil gambar menggunakan modeling possing, tapi tak banyak la. Pada saya pengantin bukan model atau bahan ujikaji. Ambil sikit-sikit possing model yang selebihnya saya suka lebihkan mengambil gambar moment. Saya sukakan gelak tawa pengantin dan ia sangat indah untuk ditatap tanpa jemu. Moment bukan bermakna gambar yang terjadi secara semula jadi sahaja. Kadang-kadang moment juga hadir semasa kita cuba mewujudkan suasana di antara pengantin. Istilah moment yang hadir secara semulajadi yang lebih dekat dengan bibir kita adalah ‘candid’. Moment juga boleh hadir dengan penggunaan tone pada kamera ataupun enhance dari photoshop. Walaubagaimanapun, tak semua moment itu bermakna kepada pengantin, justeru setiap photographer perlu ada seni tambahan iaitu ‘seni melihat’ atau art of seeing. Dengan perletakan komposisi yang betul dan menarik, moment pasti hadir.

Tidak kisah apapun style yang digunakan, macam biasa yang pentingnya pengantin suka dan orang-orang yang melihatnya juga turut suka. Sekali seumur hidup kan.